Paola Suhonen on luonut yhden Suomen menestyneimmistä muotibrändeistä. Nyt Ivana Helsinki on toiminut jo 20 vuotta ja vakiinnuttanut asemansa niin Suomessa kuin maailmallakin. Alku oli kuitenkin vaatimaton ja toiminta aloitettiin kirjaimellisesti vanhempien autotallissa. Nykyään yritys työllistää muotitalossaan vakituisesta kymmenen henkilöä. Ivana Helsingin vaatteita myydään noin kahdessakymmenessä ja erityisen suosittuja ne ovat Aasiassa. Ivana Helsingin värit ja selkeät printit ovat helposti tunnistettavia ja tuovat häivähdyksen 70-luvulta, kuitenkin nykyaikaisella otteella.

Perhe on ollut suuri tuki Suhosen elämässä

Paola Suhonen kertoo eläneensä erittäin turvallisen ja onnellisen lapsuuden, vaikka teini-iässä kapinoikin vanhempiaan vastaan. Lopulta hän asui kotona kuitenkin 27-vuotiaaksi asti ja välit vanhempiin ovat aina säilyneet lämpiminä. Paolan mukaan hänen äitinsä on aina ensin sanonut kaikille hänen hulluille ideoilleen ei, mutta ryhtynyt sen jälkeen auttamaan. Tilanne oli sama vaatemerkin perustamisen kohdalla. Äiti lähti tyttärensä tueksi, kun tämä kutsuttiin ensimmäistä kertaa Pariisin muotimessuille, vaikka kummallakaan ei ollut käsitystä siitä, miten muotimaailma toimii. Reissu sujui kuitenkin mainiosti.

Suureksi Paolan urapolulla on ollut oma sisko Pirjo Suhonen, jonka kanssa on kuljettu yhdessä yrityksen ylä- ja alamäet. He tekevät töitä yhdessä päivittäin ja jakavat päävastuun yrityksestä. Siskokset kertovat, että erimielisyyksiä setvitään viikoittain, mutta silti voi olla varma, että sisko on aina tukena. Molemmat myöntävät silti, ettei tavallisessa työyhteisössä tulisi varmaan samalla tavoin huudettua tai paiskottua tavaroita. He toisaalta kertovat myös hieman rauhoittuneensa vuosien varrella. Heitä yhdistävät samanlainen arvomaailma ja tavoitteet ja Paola uskookin molempien viihtyvän samoissa töissä vielä toisetkin 20 vuotta.

Paola ja Pirjo Suhonen ovat toisiaan täydentävä työpari

Paola muistelee nauraen sitä, kun ehdotti Pirjolle ensimmäistä kertaa oman vaatemerkin perustamista, opiskeltuaan vasta ensimmäisen vuoden Taideteollisen korkeakoulun vaatesuunnittelun linjalla. Hän oli tuolloin 24-vuotias.Sisko oli ehdottomasti ideaa vastaan, mutta Paola sai tahtonsa läpi. Vain kahden kuukauden kuluttua Ivana Helsinki piti jo ensimmäisen muotinäytöksensä.

Työnjako on ollut alusta asti selvä, sillä Paola huolehtii luovasta puolesta ja Pirjo käytännön organisoinnista. Myös koulutustausta tukee työnjakoa. Paola on vaatesuunnittelun ammattilainen, Pirjo puolestaan suoritti opintonsa Kauppakorkeakoulussa. Muutenkin siskospari kertoo täydentävänsä toisiaan hyvin. Toinen kannustaa silloin, kun toista epäilyttää ja toisaalta jarruttaa, jos ideat lähtevät huitelemaan liian korkealla pilvien yläpuolella. Siskoksia auttoi alussa myös se, että vaate- ja yritysmaailma oli heille entuudestaan tuttu. Heidän isänsä omisti sekä farkkutehtaan että vaatteiden maahantuontiin keskittyneen yrityksen.

Perheyrityksessä lupauksista pidetään kiinni

Vaikka Ivana Helsinki on muuttunut vuosien varrella raudanlujaksi ammattilaisyritykseksi, on se säilynyt samalla perheyrityksenä. Apuna toimivat Pirjo-siskon lisäksi tämän mies Tuomas Peltomaa ja hänen siskonsa Mari Peltomaa. Suhosten vanhemmat ovat aina puhelinsoiton päässä ja usein myös käytännön apuna sekä tärkeä osa muotinäytösten yleisöä.

Lähipiiri kuvailee Paola Suhosta tarkaksi ja asialleen omistautuneeksi. Hänen tarkkuutensa näkyi jo lapsuuden askarteluissa, joihin hän paneutui niin, että muu maailma unohtui. Paolalla on myös lapsesta asti ollut voimakas tahto ja hän on ollut hyvä perustelemaan ratkaisujaan. Ulkomailla hän pärjännyt hyvin myös suomalaisuutensa ansioista. Yhdysvalloissa asuessaan Paolaa on kehuttu erityisesti siitä, että häneen voi aina luottaa. Koko Suhosten perheessä onkin aina opetettu siihen, että lupauksista pidetään kiinni.

Paola Suhonen nauttii monien projektien yhdistämisestä

Ivana Helsinki on Paola Suhosen päätyö, mutta ehtiväinen nainen on ollut mukana myös lähes kaikessa mahdollisessa muussa. Hän on suunnitellut vaatemalliston Nansolle, koruja Aarikalle ja viinitonkan Alkolle. Suhosen käsialaa ovat Valion baarien sisustus, yksi Coca-Cola pullojen etiketeistä, Googlen etusivu ja Syöpäjärjestöjen kampanjatuotteet. Ideat eivät 41-vuotiaalta Suhoselta lopu kesken ja hän vakuuttaa, että myös energiaa ja intoa riittää vielä pitkäksi aikaa.